В мене повірили!
Є речі, які, на перший погляд, здаються буденними. Та ця-Важлива. Важлива для будь-якого новопризначеного керівника. Особливо, директора навчального закладу.
В мене повірили!
І якщо це я називаю досягненням своїм, значить - це стало початком досягнення закладу, який очолюю ось уже трішки більше п’яти років.
В мене вірять! Мені вірять! Вчителі! Колеги! Учні! Батьки! Цим можна пишатись! Цим потрібно пишатись!Цим потрібно гордитись! Цим потрібно керуватись у своїй роботі!
Кожен свій крок, кожне рішення я звіряв, співставляв з цим:
- Повірять?! Зрозуміють?! Підтримають!?
Так і формувались досягнення Тернопільського технічного ліцею. Так писались нові сторінки його історії. Уже зі мною.
Шукав однодумців. Довіряв друзям. Створював команду. Переконував. Розумів інших. Прислуховувався до їх думок. Планував. Мріяв. Творив. Можливо, помилявся! Ні! Планували! Мріяли! Створювали! Працювали! Разом! Все було. Всяке було! Та не було відчаю. Не опускались руки. Чи опускались? Просто нікому не показував цього…Щоб в мене вірили!
І мені повірили! І ішли поряд!
2008рік. Березень. Я – виконуючий обов’язки директора Тернопільського технічного ліцею Тернопільської міської ради.
Все нове. Все по-новому. І все цікаво!
З чого починати!? Відкинути все старе? Що взамін? Працювати і не міняти нічого? А навіщо тоді я тут?
В школі для нового директора-це план роботи.. Це визначення стратегії розвитку навчального закладу. План розвитку
І мені важливо було ці мрії зрозуміло донести . Проблему інформування і те, як донести інформацію до колег і вчителів, зацікавлених і не дуже, до учнів та батьків потрібно було вирішувати негайно.
Перед призначенням виконуючого обов’язки директора - з 15.01.2007 по 19.19.2007 - як слухач курсів резерву керівників ЗНЗ підготував, працював і захистив залікову роботу «Інформаційне забезпечення управління навчальним закладом». Окремі її аспекти використав у своїй роботі директора, керівника, адже під управлінською інформацією розуміється сукупність відомостей про призначені процеси, які протікають всередині організації, колективу та її оточенні, і служать основою прийняття управлінських рішень.
Інформація цінна-оскільки вона сприяє досягненню поставленої цілі.
Це був інформаційний етап – етап інформаційного забезпечення моєї роботи. Актуальність інформаційного забезпечення організації управлінської діяльності зберігається і надалі.
З чого починати?! Що в мене було за плечима? 22 роки роботи заступником директора з виховної роботи. Досвід пошуку, перемог, успіхів, здобутків. Гіркий досвід невиконаного. Досвід роботи та результатів.
Цей етап моєї роботи можна назвати етапом переосмислення. Чи етапом перезавантаження, етапом переоцінки.
Що ще було в мене на той час? Новий заклад, який очолив . Його колектив. Його традиції. Його здобутки. Його справи. Завершені й незавершені. Його плани. Виконані і чомусь-ні! Його перспективи, його проблеми! Які ставали моїми і від мене чекали, як я їх вирішу, подолаю. Чекали. Зважували. Приміряли. Оцінювали.
Це аналітичний етап ̶ етап знайомства.
Мені потрібно було знайти той єдиний шлях, по якому піде і відкриє нову сторінку своєї історії Тернопільський технічний ліцей .Потрібно було шукати сили для руху. Резерви. Серед вчителів ліцею. Потрібно було сформувати команду.
Це стратегічно важливий етап – етап аналізу,
Це справді моменти в часовому вимірі і дійсно етапи - адже для себе я чітко визначив, скільки в мене часу. Тоді - з березня до кінця навчального року… і канікули! Все! Не більше! Вирішив для себе до вересня 2008 визначити програму дій. Виважених. Зрозумілих. Прийнятних. Не просто проголошених. А дій, за якими ̶ вчителі, учні, батьки ліцею зрозуміють - з’явився новий директор. Лідер. Керівник.
Це-етап закладання фундаменту майбутнього Тернопільського технічного ліцею.
Дозволю собі в цьому місці дещо відступити для коментарів.
Я справді діяв за схемою. По сходинках. По етапах. Чи підетапах. Складавши майбутню свою діяльність наче з картинок.
Це мій досвід матричного розвитку. Власний «закон матриць» (Про досвід цей можна прочитати в журналі «Мандрівець» у №4 1995 року «Матриці виховної роботи»…)
За словником: «матриця-це форма виготовлення стереотипів або таблиця зведеного закону». На практиці це означало, що форма залишається єдиною а зміст – змінним. Виходячи з цього кожен ЗНЗ може спробувати (і повинен) наповнити запропоновані матриці своїми ідеями, думками розумінням їх суті, виходячи з власних умов та можливостей.
Для цього потрібен сильний керівник –менеджер.
Про місце директора-менеджера чув багато різних думок і на Міжнародному семінарі «Лідери XXI ст.», що проводив фонд «Відродження», слухачем якого я був.
Директор-менеджер.
Директор-стратег.
Директор-керівник.
Директор-відповідальний за обраний шлях розвитку.
Директор –відповідальний за ризик.
Директор-впевнений в успіху.
І тільки в такого директора можна вірити.
Так з’явились програми розвитку Тернопільського технічного ліцею - «Ліцейні програми розвитку». Деякі з них на перспективу. А деякі повинні стати результативними відразу. Окремі потрібно було зробити основними орієнтирами розвитку Тернопільського технічного ліцею. Їх повинні були сприйняти, підтримати, зрозуміти – колеги, учні, батьки.
Що було закладено в ці програми? Новизна. Зрозумілість. Реальність. Результативність. Важливість. Своєчасність. Імідж закладу. Відповідальність. Зацікавленість. Проектна суть. Усвідомлена та опосередкована участь вчителів. Автономність кожної з програм. Включення в них у будь-який момент - не буде пізно! Мобільність. Можливість модифікації, удосконалення на будь-якому етапі. Самовираження. Самовдосконалення. Творчий підхід. Пошук. В них кожен учасник знаходив себе, якщо хотів, звичайно. Та саме головне… В них була Мрія. А колектив хотів змін! Які зміни без мрій!? Які мрії без бачення дороги (шляхів)? У Ліцейних програмах розвитку все це було! Чи дуже вірилось, що було…
Мої програми розвитку. Ні! Наші! Ліцейні програми розвитку.
Прийняття їх на моїй першій загальноліцейній конференції стало визначальним. Я пам’ятаю цю конференцію. Як і все, що відбувалось тоді, вперше. Насамперед форма проведення. День Театру в ліцеї. І вся ліцейна сім’я - родина разом. Тоді учнів було 160 чоловік, а в театр квитків ми замовили 450 (весь зал був наш!) І для всіх таке було теж вперше! Напевно, це був мій успіх. І всі присутні зрозуміли це. Як і зрозуміли, що це - перші успіхи Тернопільського технічного ліцею. Ось рішення цієї конференції:
Рішення
Конференції Тернопільського технічного ліцею від 02.12.2008 р
1.Роботу ради ліцею за звітний період вважати задовільною.
2. Обрати новий склад Ради ліцею в кількості 15 чоловік.
2.1. Головою Ради ліцею обрати Федорія М.М.
3. Прийняти до виконання ліцейні проекти та програми розвитку:
«Підтримка обдарованої дитини»;
«Ліцейна родина»
«Наша бібліотека»
«Горизонти партнерства та співробітництва»
«Навчальний кабінет та робоче місце»
«Ліцейна премія випускника»
3.1. Затвердити соціальний волонтерський проект «Хвиля добра»
4. Створити благодійний фонд підтримки розвитку ліцею.
Директор Тернопільського І.Р. Лисий
технічного ліцею
Голова ради ліцею М.М. Федорій
Перші проекти - ліцейні програми розвитку - несли все таки більш виховний характер. Давався взнаки, відчувався мій досвід заступника директора з виховної роботи. Тяжів я ще до цієї ділянки, не міг відійти. А, можливо, це і було моєю сильною стороною. Володіння методикою створення системи виховної роботи. Власне – системи, за схемою якої можна побудувати іншу систему струнких правил, вимог, рекомендацій, шляхів дій колективу. Суть мого досвіду по створенню виховної системи полягала в усвідомленні безпосередньо керівниками та учасниками виховного процесу – заступниками, класними керівниками, вчителями, бібліотекарем, психологами, батьками-свого місця у цій роботі.
То чому ця ідея не могла б використовуватись у створенні системі навчально-виховного простору Тернопільського технічного ліцею? Адже розумів ̶ імідж, авторитет Тернопільського технічного ліцею в іншому ̶ ґрунтовні знання з профільних предметів-фізики, математики, інформатики.
Потрібно активізовувати саме цю ділянку в роботі ліцею. І зробити її більш яскравою, чіткішою, окресленішою.
А в Тернопільському технічному ліцеї, на мою думку, і на той час це я вже зрозумів, склався досить сильний педагогічний колектив. Та чи не заспокоївся він на досягнутому?! Чи не замовчувалась проблема , як якість вчителя перетворити в якість учня?! Чим сколихнути вчителя? Тоді в мене зародилась ця ідея. І зараз її можна спробувати втілити в життя.
У 2014 чи 2015р. чергова атестація закладу. Я виніс на роздум спочатку дирекції, потім вчителів свою думку – а це досить серйозний послідовний та вмотивований крок (саме над цим задумувався ще в перший рік своєї роботи директором в Тернопільському технічному ліцеї ) та запропонував усім вчителям одночасно з атестацією закладу пройти позачергову атестацію на підтвердження своєї кваліфікаційної категорії та педагогічних звань (зрозуміло, не порушуючи Положення про атестацію педпрацівників…)
Не знаю ще, чи всі зрозуміли, як це важливо і що я буду переконувати та шукати докази в необхідності таких кроків. Таким способом можна спробувати відійти від стереотипу. Це шлях педколективу - не жити минулими успіхами, а працювати для нових.
До речі, це і зараз залишається одна із основних проблем в моїй роботі. Маю на увазі і те, що поряд з немалими вагомими результатами - успіхами учнів з математики, фізики, професіонали, вчителі математики не створили ще й досі сучасний, хороший кабінет математики у закладі, де ці предмети профільні. Його можуть і повинні зробити тільки вчителі-фахівці. Хто? Коли?
А успіхи? Ось вони:
У 2009 по 2013 н. р. призерами ІІІ етапу Всеукраїнських предметних олімпіад стали
30 учнів: у 2009 р. - 3, 2010 - 4, 2011-2 (1 призер), 2012 - 14, 2013 - 7.
IVетапу - 5 учнів з них 2011 - 2, 2012 - 2, 2013 - 1 –призер.
І тільки за останні три роки чотири випускники ліцею на зовнішньому незалежному оцінюванні з профільних предметів (фізики і математики) отримали 200 балів. За цим - клопітка праця директора та вчителів.
З 2011-2012 н.р. активізувалась участь ліцеїстів у міжнародно-математичному конкурсі з розв’язування логічних задач, переможцями якого у 2012 р став ліцеїст Репета Ярослав, у 2013р. - Хом’як Андрій. Тому важко недооцінити проект «Ліцейна премія випускникам» - Премія ім. І.Пулюя. Хоча ставлення в педагогіці неординарне - за звання учням платити, чи розуміти премію як стимул? Наша Премія-це визнання тієї учнівської праці, яке привело до вершини ліцеїста. А те, що це не грошовий еквівалент, і пам’ятний знак «Сова мудрості»(оздоблена кристалами від Сваровски) сприймається учнями з гордістю, відповідальністю, повагою та почуттям власної значимості.
З 2008 року 30 випускників медалістів стали Лауреатами Премії ім. І.Пулюя, це значить, що 30 учнів закінчили наш заклад і нагороджені срібними та золотими медалями:
2008- 4 учні 2009-4 учні 2010-5 учнів
2011-3 учні 2012-4 учні 2013-7 учнів
А за особистий вклад у розвиток Технічного ліцею та створення його авторитету серед навчальних закладів України цією Премією нагороджено: Чаплюка С.Г., Шаблія О.М., Яснія О.П., Щиренка В.В., Остапчука О.М., Ситник І.В., Добровольського С.Й.
Для підтримки обдарованих учнів та у наполегливій праці та навчання навчання з моєї ініціативи корпорацією «Ватра» у 2012 р встановлено стипендію Ватри у розмірі 10% від середньої заробітної плати. Її отримували 5 випускників у 2012 році, отримують 2 учні в 2013 році.
А проект «Ліцейний кабінет» ще досі залишається актуальним. Не просто оформити клас. А наповнити його духом того предмету. Не вистачає цього навіть уже готовим навчальним кабінетам. Моє завдання змінити вчителя і його бачення цієї проблеми.
Так, з 2009 року, відколи ми у новому приміщенні, за допомогою батьків створено кабінети фізики та фізичної лабораторії, хімії, української мови, української літератури, географії, частково оформлено кабінет охорони здоров’я, іноземної мови,біології. Створено Музей історії ліцею, а ще проведено і постійно проводяться ремонти класних приміщень.
Показовим визначальним Ліцейних програм розвитку - є їх довготривалість, змінність, накопичувальний, розвивальний і розвиваючий характер.
Як це закладено в проекті «Ліцейний навчальний підручник». Так, тільки за 2010-2013 р. р. силами та за допомогою батьків бібліотечний ліцейний фонд підручників збільшено на 477 книги, на суму11570 грн. Вражає!
Окремі проекти орієнтувались власне на виконавців. Вони зародились внаслідок оцінки сил, вмінь та бажань педагогів. І вже потім ці програми розвитку отримували свої подальше втілення в нових проектах. Так сталось із волонтерським проектом - важливим напрямком в роботі ліцею. Результат вражає. Волонтерський загін «Хвиля добра» (переможець Гран-прі у міському конкурсі соціальних проектів) у своїй діяльності здійснив наступне:
Для дитячого будинку«Малятко»:
2010 р. - 600 грн. для закупівлі дитячого харчування
2011 р. - 485 грн. для закупівлі засобів гігієни
Для спеціалізованої початкової школи проведені:
У 2012 р. – благодійний ярмарок-зібрано 998 грн., і придбано апарат у медичний фіз. кабінет;
У 2013 р. – благодійний ярмарок-зібрано 1,130 грн., за які придбано ксерокс, акустичні системи. Протягом 4 років в результаті акції «Подаруй дитині серце» - закуплено канцтоварів на суму 558 грн. та спортивний інвентар на суму 250 грн. (м’ячі, кеглі).
Триває робота за проектом по створенню психологічної служби Тернопільського технічного ліцею (Червоняк С.С., приєднались Фецак Н.О, та Бець Н.І.) Діє «Програма соціально-психологічного супроводу ліцеїстів, в процесі їх самореалізації та самовдосконалення» , затверджена 15.05.2012 р. рішенням обласної експертної комісії лабораторії ППСР ТОКІППО. Програма включає в себе навчання на арт - терапевтичному проекті (тренер А. Підлипна м. Львів 2009-2011 сертифікат) арт - терапевта Українського центру практичної психології та соціальної роботи (директор В.Г. Панок). Вона нагороджена дипломом інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України в номінації «Організатор позакласної роботи загальноосвітнього навчального закладу». Грамотою Управління освіти Тернопільської області за ІІІ місце в міському огляді-конкурсі психологічних кабінетів навчальних закладів нагороджено психологічний кабінет технічного ліцею. І все-таки в моїх планах конкретизувати структуру психологічної служби ліцею, тому що є хороші потужні виконавці та ідеї, але, на жаль, існує проблема у її фінансуванні.
Пошукова робота в рамках РУМ «Моя земля-земля моїх батьків»- чітко окреслилась у створенні музею «Кімната Пам’яті» (воїнів-афганців), ї ї відкрито в 2011 р.
Пошуковці-ліцеїсти неодноразові переможці РУМ «Моя земля-земля моїх батьків»:
2009 р - лауреат (кер.Чорнописький С.Є.) та І місце (кер. Колісник І.В.,Більчук Л.П.)
2010 р – лауреат (кер. Бойко Н.З., Більчук Л.П.)
2011 р - ІІ місце (кер. Кунцьо), І місце (кер. Яцкова), І місце (кер. Чорнописький С.Є.).
2012 р- І місце (кер. Бойко Т.В), лауреат (кер. Ковальський С.А.)
2013 р - подано 2 роботи (кер. Колісник І.В., Бойко Н.З.) «Слава України», «Любіть Україну, вишневу свою» за напрямком «Слава України»
Однією із сильних сторін директора вважаю вміння донести свою ідею виконавцям. Донести. Окреслити. Залучити. В ідеалі і результаті –обов’язково успіх. Успішним цікавим і своєчасним є новий ліцейний проект «Літня фізико-математична школа».
Під особистим контролем створення іміджу Тернопільського технічного ліцею серед навчальних закладів міста. Реклама його здобутків – уже п’ять років на сіті-лайтах міста. Красива, акуратна, яскрава, переконлива. Тут і власна ідея, і участь в її розробці батьків , спеціалістів, і допомога Тернопільської міської ради.
З 2012 року з моєї ініціативи ліцей почав набір учнів і після шостого класу - в сьомий клас – проліцейний. Адже з 7 класу математика вивчається по-новому як курс алгебри та геометрії, починається вивчення фізики . Все таки Тернопільський технічний ліцей-це храм науки та знань. Не тільки і не просто уроки.
І якщо конкурс «Левеня» а й «Кенгуру» вже заявили про себе, то перемоги в МАН України поки ще носять непостійний характер. Проаналізуймо.
2009р. -4 учасників ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України з них (2 призери ).
2010р. -8 учасників ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України з них 2 призери.
2011р. -11 учасників ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України з них 8 призерів, 2 призери ІІІ етапу, 1 переможець ІІІ етапу.
2012р. - 9 переможців ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України з , І переможець учасники ІІІ етапу,
2013 р. - 9 переможців Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України
Чогось тут не вистачає. Якогось поштовху. Назріло питання реорганізувати роботу наукового товариства ліцею в рамках МАН України переорієнтувати роботу всіх вчителів, сконцентрувавши навчальний процес (і особливо позашкільну,позакласну навчально-пошукову роботу) навколо МАН України залучивши до клопіткої цікавої, важливої роботи всіх педагогів. Готується наказ по цьому питанню. Буде проведено обговорення ідеї та навчання. Це довготривалий проект. І він дасть результати.
Все про що написано - це - етап реалізації, який межується з етапом підсумковим.
Тому ще одне цікаве моє спостереження. Щодо результатів роботи. Не всі їх видно відразу. Не всі очікувані вони, не всі прогнозовані.. За рейтингом по версії Тернопільської класичної гімназії ім.. Франка Тернопільський технічний ліцей за результатами предметних олімпіад був :
на ІІ етапі:
|
на ІІІ етапі:
|
2009-2010 н.р.-9 місце
|
2009-2010 н.р-5 місце
|
2010-2011 р-5 місце
|
2010-2011 р-4 місце
|
2011-2012 р-12 місце
|
2011-2012 р-7 місце
|
2012-2013-6 місце
|
2012-2013-16/17 місце
|
Однією з ознак стабільної роботи навчального закладу є його традиції. Якщо вони є - значить є результат. Такими традиціями та орієнтирами в роботі стали:
співпраця з ТНТУ ім. І.Пулюя, Корпорацією «Ватра», ТОВ «Шредер», «Посвята в ліцеїсти», «Свято однокашників», «День Театру» «День ліцеїста»,«Прощальний урок» ведуть випускники, «На Маланки в директора ліцею». До всіх ліцейних справ залучені учні, батьки, тому вони не тільки вміють і хочуть відпочити, а й вміють, можуть і хочуть допомогти ліцею.
Я відчуваю їх допомогу.
Але те, що зроблене, дає підставу вірити в себе Відповідь на це питання дають батьки та учні, випускники, та ті , хто і чомусь прийшли вчитися в Тернопільський технічний ліцей, де Тут Тебе Люблять (ТТЛ - Тернопільський технічний ліцей).
Про свою роботу, про досвід роботи ліцей ділиться з колегами. Роздуми по проблемі роботи з обдарованими дітьми опубліковані в журналі «Директор школи» (№4 2010 року). У 2011 р проведено наукову конференцію «Спільна робота ліцеїв і вузів: проблеми і перспективи» та видано збірник тез доповідей конференцій по цьому питанню. З моєї ініціативи до атестації вчителів мовників (2012 р) видано збірник методичних статтей «Творча лабораторія сучасного філолога».
В 2012 р я став Лауреатом конкуру «Директор школи ХХІ ст», який проводився газетою «Директор школи» та Асоціацією «Відродження гімназії України»
В науково-методичній проблемі, над якою працює педколектив я знайшов слова, які безпосередньо стосуються мене ̶ директора, керівника: «створення умов».
Це почесно, відповідально!
Вважаю, з цим впораюсь.
Колектив мені вірить!